Upp

Teslabilar brinner i olyckor, ännu ingen återkallning

Efter en serie kollisioner som slutat i fordonsbränder säger Tesla Motors Elon Musk till Bloomberg att den elektriska Model S definitivt inte bli återkallad av biltillverkaren. The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) håller med – till svidare. NHTSA bestämde att inte inleda en utredning efter den andra Model S branden i Oktober. En tredje brand började förra veckan i Tennessee.

Teslas aktie stängde på 137.80 dollar på tisdag, vilket är en minskning på 29 procent sedan den första branden rapporterades.

NHTSA har inte kommenterat bränderna sedan deras uttalande den 8:e november, då de berättade att de har pratat med Tesla. Musk bekräftade denna kommunikation, och berättade på en Business Insider konferens att "vi är bokstavligen i konstant kontakt med [NHTSAs representanter]" innan han tillade att "NHTSA har riktiga problem att hantera, där människor dör eller är allvarligt skadade. Deras tid är fylld med sånt, inte med fiktionella problem som media har skapat."

Vidare försvarade Musk bilen för New York Times, där han sa att Model S är "fem gånger mindre trolig" att börja brinna än en bensindriven bil.

Clarence Ditlow, VD på the Center of Auto Safety, sa att NHTSA "absolut måste utreda eftersom det verkar som om metalskyddet på bilens undersida inte kan hindra vägskräp från att slå igenom dess lithium-ion batterier."

Innan den senaste branden beskrev Juris Shibayama, Model S bilens förare, att han körde på en dragkrok, "Jag kände en hård duns när dragkroken slog mot botten av bilen, och det kändes som om den till och med lyfte bilen upp i luften." Bilen meddelade då Shibayama att han skulle stanna vid sidan av vägen, vilket han gjorde, innan bilen började ryka och tog eld. Shibayama säger att han skulle köpa en Tesla igen om han fick möjligheten.

Model S bilen har fått femstjärniga betyg på NHTSA's kraschtest tidigare i år, vilket inkluderar en frontalkrock i omkring 50 km/h. Myndigheten har inte något test för batteriskyddet, och reglering för brandsäkerhet är skrivna för bensindrivna bilar. Organisationen måste otvivelaktigt skriva några nya lagar som täcker dessa, ännu ovanliga elbilarna.

En anledning till de höga betygen i dessa tester sägs vara de högkvalitativa bilrutorna. Enligt uppgift ska de ha klarat sig ovanligt bra jämfört med andra bilar. Troligtvis används ett specialanpassat bilglas likt det som finns hos Bilglascentralen i Göteborg. 

Mycket tyder alltså på att det är metallskyddet på bilens undersida som är den felande länken. För även däcken på Model S, som är av modellen Goodyear Eagle RS-A2, är bevisat felsäkra och effektiva enligt EU's Däckmärkningsförordning. Läs mer om däck och däckmärkningsförordningen på Kransensgummi.se

Vi följer både Musk och NHTSA för denna story, och kommer uppdatera när vi får mer information.