Upp

Luftfartsindustrin vill börja använda Google Glasses

Den nya generationens teknik är här och kommer i form av datorer som finns i bland annat glasögon och klockor. Enligt SITA som är en leverantör av teknologi till luftfartsindustrin kommer den här nya tekniken att snart kunna återfinnas på flygplatser runt om i världen. Det här efter att ha utfört tester av den nya teknologin. 

Teknologin finns i klockor, glasögon och andra enheter som man kan bära och kommer alltså inom en snar framtid att bli en vanlig syn på våra flygplatser. Det som fått mest uppmärksamhet är just de nya smarta klockorna och glasögonen. Det är en utveckling som stöds av världens största teknikföretag såsom Sony, Samsung och Google. Det uppskattas att mer än 1,2 miljoner smarta klockor kommer att sändas ut från tillverkarna under 2013 enligt SITA. 

Produkter testade i flygplatsmiljö

SITA Lab var en av få utvecklare som fick möjligheten att ta emot både Google Glasses och Vuzix M100 före de lanserats för allmänheten. Anledningen var att man ville att de skulle testa dem och i utbyte fick de på ett nära sätt studera den nya teknologin. De testade tekniken med flera tester i flygplats- och flygbolagsmiljö. 

Jim Peters som arbetar för SITA sade i samband med att han talade på Europe Aviation ICT Forum i Wien att: ”Enheter som man kan bära så som Google Glasses erbjuder nya möjligheter för att mobilisera personal samtidigt som de har sina händer fria och glasögonen håller dem anslutna till de traditionella check-in och reservationssystemen. 

Interaktionen kan skötas via videoanalys av vad den anställde kollar på, så som ett boarding pass, bag tag eller genom röstigenkänning, eller till och med en kombination av dem två. Enligt Peters finns det dock några hinder som måste övervinnas. Ett av dessa är att enheterna inte är tillräckligt snabba för att klara av de uppgifter som SITA tänkt använda dem till. Det innefattar att kunna läsa av både pass och boarding pass samtidigt, någonting som skulle underlätta personalens arbete och låta dem hjälpa kunder snabbare. På så sätt skulle man kunna erbjuda passagerarna en smidig boarding. SITA testade bland annat att utveckla en app för att kunna göra just detta. Glasögonen skulle då klara av att se att passet och boarding-passet tillhöra samma person.

Den här sortens anammande av nya innovationer är något som också passar i andra logistik-verksamheter, exempelvis när det gäller olika former av civila transporttjänster som bud, flytt och så vidare. Vad som än händer i framtiden står det klart att den nya tekniken på något sätt kommer att integreras av flygbolagen. Hur, det återstår att se.